24 czerwca 2019

Jak zorganizować wesele w Polsce z zagranicy. Krótki poradnik


jak zorganizować wesele w polsce, mieszkając za granicą - zdjęcie 1

W dobie internetu, otwartych granic i tanich lotów coraz więcej Polaków pracuje i mieszka w innym niż Polska kraju. Kiedy jednak poznają swoją drugą połówkę, często decydują się pobrać w ojczyźnie. Bo tu jest często taniej, bo tu mieszka większość rodziny i znajomych, których chcą zaprosić, bo tu jest bardziej swojska atmosfera. Powodów jest wiele. Ale jak zorganizować wesele w Polsce, mieszkając za granicą? Poniżej znajdziecie wskazówki, które mogą Wam to ułatwić.

WIRTUALNY ORGANIZER ŚLUBNY – zarejestruj się!

Po pierwsze, warto – a nawet trzeba – wszystko dokładnie zaplanować. Najlepiej uwzględniając pewien ekstra zapas czasowy na załatwienie poszczególnych rzeczy, a także kilka „planów B”, gdyby coś nie wyszło. Wypiszcie sobie wszystkie istotne kwestie, a następnie uporządkujcie je w kolejności chronologicznej, zaczynając od tych, którymi trzeba się zająć najwcześniej. Nieocenioną pomocą mogą się tu okazać takie narzędzia jak choćby nasz darmowy organizer ślubny. Dobrze jest też podzielić zadania na te, które można zrealizować na odległość, te wymagające Waszej bezpośredniej obecności i te, które oddelegujecie zaufanym osobom.

jak zorganizować wesele w polsce, mieszkając za granicą - zdjęcie 2

Przeczytaj koniecznie: Kalendarz Pary Młodej – co należy zrobić rok, pół roku, miesiąc i dzień przed ślubem?

Poproście o pomoc kogoś na miejscu

Mogą to być na przykład rodzice albo świadek. Ważne, by dało się polegać na ich guście i by był on możliwie zbliżony do waszego. Dzięki temu zostaniecie istotnie odciążeni w kwestiach takich jak choćby wybór miejsca na ślub i wesele, zespołu, cateringu czy fotografa. Taki ktoś pojedzie, gdzie trzeba, porobi zdjęcia i filmiki, a następnie prześle je wam do oceny, opatrując też własnym komentarzem. Porozmawia, popyta, podpisze umowy i wpłaci w waszym imieniu niezbędne zaliczki, wypisze i rozda zaproszenia. Jeśli chodzi o to, jak zorganizować wesele w Polsce, mieszkając za granicą, jest to jedno z najlepszych rozwiązań. Pamiętajcie tylko, by osobie tej z serca podziękować za zaangażowanie, nawet oficjalnie, przy wszystkich gościach.

WIRTUALNY ORGANIZER ŚLUBNY – zarejestruj się!

Zróbcie, ile się da, u siebie

Miejsce na ślub i wesele, a także większość podwykonawców możecie znaleźć też przez internet. Przyda się np. weddingowa wyszukiwarka sal weselnych, gdzie wystarczy wypełnić 2-minutową ankietę, aby poznać idealnie dopasowaną do waszych oczekiwań ofertę wielu miejsc. W sieci zapoznacie się też z opiniami na temat DJ-ów czy zespołów oraz repertuarem tych ostatnich, posłuchacie demo, a nawet porozmawiacie przez Skype’a, gdy zajdzie taka potrzeba.

Skontaktujcie się mailowo lub telefonicznie z USC lub parafią, w której chcecie go wziąć i spytajcie o wszelkie formalności, jakich musicie dopełnić. Jeśli zależy Wam na ślubie kościelnym, przyda się też znaleźć w pobliżu miejsca Waszego zamieszkania parafię, gdzie odbędziecie niezbędne nauki i uzyskacie stosowne zaświadczenia. Nie trzeba tego wszystkiego robić w Polsce!

jak zorganizować wesele w polsce, mieszkając za granicą - zdjęcie 3

Zobacz także: Ślub konkordatowy w innej parafii – niezbędne dokumenty

Pojawcie się choć na parę dni osobiście

Dobrze będzie jednak się tu pojawić przynajmniej raz osobiście, i to nie tuż przed ślubem. Warto wziąć w tym celu choć parę dni urlopu i wypełnić ten czas tak, aby maksymalnie go wykorzystać. Np. na zobaczenie sali weselnej na własne oczy, wybór menu, przymiarki u krawca, zakup obrączek czy rozmowę z księdzem. Zaplanujcie to wszystko odpowiednio wcześniej, tak aby w razie konieczności dokonania ewentualnych zmian wciąż jeszcze dało się to zrobić.

Jak zorganizować wesele w Polsce, mieszkając za granicą, gdy nie ma na to czasu

Jeżeli tylko pozwalają na to Wasze fundusze, rozważcie znalezienie konsultantki ślubnej lub agencji, która zajmie się organizacją ślubu i wesela od A do Z. Dopilnuje formalności i podpowie w wyborze miejsca i dekoracji, cateringu i fotografa, muzyki i atrakcji. Doświadczony wedding planner spotka się z podwykonawcami, porówna oferty i będzie z Wami cały czas w kontakcie, przesyłając zdjęcia, filmy i demo. Najlepszym niestraszne są nawet poważne różnice w strefach czasowych – ich terminowość i zorganizowanie pozwoli przyjechać Wam do Polski nawet na parę dni przed ślubem. To ogromne odciążenie, oszczędność czasu i nerwów, warto więc przeznaczyć na taką pomoc część weselnego budżetu.

WIRTUALNY ORGANIZER ŚLUBNY – zarejestruj się!

jak zorganizować wesele w polsce, mieszkając za granicą - zdjęcie 4

Ula Jaworek
Ula Jaworek
Z wykształcenia kulturoznawca, ślubne i weselne zwyczaje badała najpierw teoretycznie. Szybko przerodziło się to jednak w jej pasję, pogłębioną doświadczeniem z branży kulinarnej i modowej. Uwielbia piec ciasta i ciasteczka.