Wedding.pl / Inspiracje / Uroda i Zdrowie / Dieta ślubna / Perfekcyjna cera w dniu ślubu? Skuteczna dieta dla skóry
Dieta ślubna

Perfekcyjna cera w dniu ślubu? Skuteczna dieta dla skóry

5 listopada 2019 — Ewelina Dac
Dieta dla skóry

TEN dzień zbliża się wielkimi krokami, a Twoja cera nie jest w najlepszej kondycji? Zamiast polegać wyłącznie na makijażu i warstwach materiału oraz tuszować niedoskonałości, skup się na rozwiązaniu problemu u źródła. Już więcej nie będziesz musiała zakrywać swojej urody – w dniu ślubu, ale i po nim. Pomoże Ci w tym odpowiednio skomponowana dieta dla skóry.

Wygląd i stan zdrowotny skóry uzależniony jest od wielu czynników. Jednym z tych, na które mamy zawsze wpływ, jest odżywienie jej od wewnątrz i od zewnątrz. Ta druga dotyczy pielęgnacji i dbałości kosmetologicznej, na czym skupimy się innym razem, natomiast dzisiaj zobaczmy jak zadbać o skórę za pomocą diety, aby w rozpoczęciu do przygotowań ślubnych odpowiednio wcześniej zapoznać się z tematem.

Antyoksydanty – stop starzeniu skóry

Niezwykle ważne związki chemiczne, które walczą z wolnymi rodnikami, czyli tym, co zwiększa tempo starzenia się skóry i powstawanie chorób. Czwórka sprzymierzeńców w walce z szybkim starzeniem się, widocznym najbardziej na skórze to: antyoksydanty, kwas hialuronowy, koenzym Q 10 oraz niacyna, czyli witamina B3. Najważniejszymi z nich są: witaminy A, C i E, luteina i zeaksantyna, flawonoidy, enzymy: glutation, katalaza, karotenoidy (alfa i beta karoten), likopen, kwasy fenolowe,  flawony, izoflawony, antocyjany, kwas cytrynowy, kwercetyny, mangan i selen. Doskonałe, łatwo dostępne ich źródła to:

  • zielone warzywa, karczochy, cebula, czerwona kapusta, czosnek
  • awokado (najlepiej odmiany Fuerte)
  • suszone zioła (najlepiej ekologiczne): oregano, rozmaryn, tymianek, cynamon mielony suszony, kurkuma mielona suszona, szałwia suszona, mielone goździki
  • kakao naturalne
  • świeży imbir
  • jagody acai, orzechy: pekan, włoskie i laskowe, jeżyny, borówki, czarne porzeczki oraz wszystkie fioletowe i czerwone owoce
  • zielona herbata liściasta i czerwona, kawa naturalna, wytrawne wino czerwone.

Dieta dla cery

Wszystkie powyższe produkty odznaczają się zawartością konkretnych składników bioaktywnych, czyli tych korzystnie wpływających na stan skóry, jak i na zdrowie. Lista jest, jak widzisz, długa, jednak jeśli chociaż część z wymienionych, uda się wprowadzić do menu, można być już kilka lat do przodu! Źródła koenzymu Q 10 to morskie ryby (np. łosoś, śledź, makrela, sardynki, szprotki, halibut), białe mięso, a także wszelkie ziarna, orzechy, nasiona, szpinak i brokuły oraz suche nasiona roślin strączkowych: fasola, bób, soczewica, cieciorka, groch. Kolejny, niezwykle pomocny – kwas hialuronowy jest naturalnie występującym kwasem – stanowi składnik tzw. macierzy międzykomórkowej. To, co można robić, by zapobiec jego utracie (czyli pozbawieniu skóry jędrności i powstawaniu zmarszczek), to zadbanie o dostarczenie magnezu niezbędnego do powstawania tego kwasu i jeśli palisz – zaprzestanie palenia papierosów. Odważni mogą natomiast stosowanie tzw. konyaku – specialitè japońskiego – wyciągu ze słodkich ziemniaków lub rybich kręgosłupów, np. szprotek, ewentualnie, odmiana batatów satoimo. Zdecydowanie łatwiej o witaminę B3 – wystarczy jeść ryby, fasolę, groch, migdały i drożdże.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – tarcza ochronna skóry

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to naturalny komponent bariery ochronnej skóry. Zapobiegają utracie wilgoci, czyli spowalniają tym samym proces powstawania zmarszczek. Niedobory NNKT sprawiają także, że skóra staje się sucha, wiotka, jest bardziej narażona na podrażnienia, uszkodzenia i infekcje, co będzie się od razu manifestowało w wyglądzie. Warto więc zadbać o to, żeby w Twojej przedślubnej diecie znalazły się produkty będące źródłem niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych, tj.:

  • orzechy włoskie, laskowe, makadamia, piniowe
  • siemię lniane
  • oleje roślinne, np. z pestek dyni, z wiesiołka
  • soja, tofu, tempeh
  • zielone warzywa liściaste
  • awokado
  • tłuste ryby morskie (np. makrela, śledzie, sardynki, szprotki, łosoś).

Dieta dla skóry - co jeść

Nawadnianie – podstawa pięknej skóry

Dbałość o wypijanie odpowiedniej ilości płynów to nieodzowna część przygotowań do ślubu. Po pierwsze, wszystkie procesy życiowe reguluje woda. Tak więc dobre samopoczucie, fizyczne, jak i psychiczne będzie możliwe tylko wtedy kiedy Twój organizm będzie dobrze nawodniony. Stan skóry także zależy od tego, ile i jakie płyny codziennie przyjmujesz. Jeśli chodzi o jakość, najbardziej korzystne będą: woda mineralna, niskosodowa (<10 mg sodu/100ml) z dodatkami, np. plastrami pomarańczy lub cytryny czy limonki, napary ziołowe, czerwona herbata, a także świeże soki warzywno-owocowe. Dlaczego nie sama woda? Jeśli dodasz do niej wspomniane wyżej dodatki, dodatkowo nawilżysz skórę, a nie tylko zmusisz nerki do szybszej pracy i „biegania” do toalety.

Więcej o odpowiednim nawadnianiu przeczytasz w artykule „8 małych kroków w diecie przedślubnej, które robią dużą różnicę„.

Dieta dla skóry - co pić

Dieta dla skóry – czego unikać?

Poza tym, co warto spożywać dla dobrej kondycji skóry, bez wątpienia ważne jest także to, czego należy unikać, a nawet wyeliminować. Na pewno znasz na tyle swoją skórę, jej potrzeby i to, na co reaguje źle. Zweryfikuj to i wyklucz dane czynniki ze swojego stylu życia. Jeśli trudno jest Ci to określić, zastanów się, czy nie spożywasz:

  • zbyt dużych ilości produktów mlecznych (zalecane porcje to 2 dziennie, np. 1 jogurt naturalny i mleko do kawy)
  • dodatków do żywności (czytając składy gotowych produktów pilnuj, by nie było tam żadnych E-dodatków i syropu glukozowo-fruktozowego)
  • zbyt dużych ilości słodyczy (jeden smakołyk w tygodniu w zupełności wystarczy)
  • słonych przekąsek (jedna porcja w tygodniu powinna Cię zadowolić)
  • napojów smakowych (nie są zalecane pod żadnym kątem zdrowotnym)
  • alkoholu.

Może Cię zainteresować: Lista słodyczy, które możesz jeść na diecie przedślubnej

Mając na uwadze powyższe zalecenia, będzie Ci łatwiej zadbać o stan swojej skóry, a jeśli dodatkowo zadbasz o odpowiednio długi, nieprzerywany sen, aktywność fizyczną możliwie na powietrzu, ale i o zewnętrzną pielęgnację, z pewnością będziesz się świetnie czuć w swojej skórze!

Podstawy diety dla skóry zostały opracowane przez dietetyk Milenę Nosek, ekspertkę Wedding.pl:

dietetyk Milena Nosek, ekspertka Wedding.pl

mgr Milena Nosek – absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dietetyk kliniczny, dietetyk Polskiego Baletu Narodowego, wykładowca Wyższej Szkoły Rehabilitacji w Warszawie. Entuzjastka podróży, teatru i tańca. Admiratorka kuchni śródziemnomorskiej.

 

fot. Shutterstock

Ewelina Dac
Napisane przez

Ewelina Dac

e.dac@wedding.pl

Redaktor naczelna Wedding.pl. Dziennikarka z wykształcenia i pasji. O modzie i urodzie pisze już 8 lat, a z branżą ślubną związana jest 3 lata. Zwolenniczka ślubów personalizowanych i minimalistycznych.