Jak zorganizować ślub na Malcie?

Dla wielu ludzi jest to ważny krok w życiu osobistym. Jest on potwierdzeniem miłości oraz trwałości związku. Ślub – bo o nim mowa – coraz częściej odzwierciedla styl życia. Dlatego też coraz więcej Polek i Polaków decyduje się na organizowanie go za granicą.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2023 roku w Polsce zawarto prawie 146 tysięcy związków małżeńskich. Szacuje się, iż w przypadku 15% z nich celebracja wybiegła poza tradycyjne, huczne świętowanie w gronie bliskiej i dalszej rodziny gdzieś w kraju. Innymi słowy, odbyła się w kameralnej, malowniczej atmosferze za granicą. Eksperci ślubni prognozują, iż do 2028 roku ten odsetek wzrośnie do 20%.

Skąd te zmiany wśród Polek i Polaków w podejściu do wesel? Można wskazać kilka. Jednak głównie wynikają one ze zmian kulturowych i społecznych.

Przede wszystkim, rośnie odsetek nowożeńców, którzy nie przepadają za tradycyjnymi weselami. Coraz więcej par chce zorganizować ślub na własnych zasadach. Chcą oni spełniać swoje – a nie rodziny – marzenia i wizje o pobraniu się w zjawiskowych okolicznościach przyrody, w których pogoda nie płata figle. Wolą kameralny klimat gdzieś na końcu świata zamiast dużego wesela w kraju. Dodatkowo bycie częścią Unii Europejskiej daje nowe możliwości w tym zakresie. Możemy nie tylko swobodnie podróżować po sporej części Europy, ale także organizować bez przeszkód przyjęcia ślubne, np. na Malcie. Ponadto ślub za granicą jest postrzegany jako ciekawa przygoda, jak i okazja do odpoczynku oraz poznania nowych miejsc.

W takim razie, jakie kroki powinny poczynić pary, które chciałyby zorganizować ślub za granicą? Od czego zacząć? Planowanie i organizowanie tego typu wydarzeń to proces. Poniżej można znaleźć zestaw spraw, które się na to składają.

W pierwszej kolejności należy zadbać o kwestie logistyczno-lokalizacyjne. Innymi słowy, gdzie para chce zorganizować swoje wydarzenie za granicą. Oczywiście w pierwszej kolejności w grę wchodzi kierunek, który oferuje dogodne warunki pogodowe; gdzie aura jest wręcz pewna, przewidywalna wraz ze zjawiskowymi krajobrazami. Oprócz tego warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Czy ten kierunek jest bezpieczny?
  • Czy do tego miejsca można dostać się bezpośrednimi połączeniami lotniczymi?
  • Czy ta destynacja nie będzie udręką podróżniczą, podróż tam nie będzie trwała dłużej niż kilka godzin?
  • Czy wybrany kierunek to kierunek, gdzie formalności nie przyćmią samej uroczystości? W przypadku Europejczyków, chodzi o organizowanie ceremonii poza granicami Unii Europejskiej.
  • Czy obrany kierunek to kierunek, w którym nie będziemy mieli problemu z porozumieniem się z lokalnymi urzędami i społecznością?

Przykładem miejsca, który spełnia wszystkie powyższe wymagania, jest Malta.

Według danych polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jest to najbezpieczniejsze miejsce w Europie. Do tego śródziemnomorskiego kraju można dostać się bezpośrednimi połączeniami lotniczymi z największych polskich lotnisk (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Katowice). Sama podróż trwa ok 3 godzin.

Ponad 300 słonecznych dni w roku na Malcie oferuje doskonałe warunki pogodowe podczas ceremonii ślubnej, zapewniając niepowtarzalne możliwości uwiecznienia tych wyjątkowych chwil na zdjęciach i filmach. Ten wyspiarski, śródziemnomorski kraj oferuje niezliczoną ilość unikalnych miejsc na organizację ceremonii w takich miejscach jak m.in. Valletta, Mdina, Rabat, Naxxar, Żebbuġ czy Mgarr. Bogata, 7000-letnia historia Malty, w której splatają się wpływy brytyjskie, arabskie, francuskie i włoskie, nadaje charakter, który trudno szukać gdziekolwiek indziej na świecie. Można to się z tym zapoznać m.in. w smakach tamtejszej kuchni czy architekturze.

Ten śródziemnomorski kraj jest również częścią Unii Europejskiej – wchodził do niej wraz z Polską w 2004 roku – a także należy do Strefy Schengen. Można więc tam polecieć na zwykły dowód osobisty. Z racji swojej spuścizny brytyjskiej, językiem urzędowym na Malcie jest język angielski.

Przy wyborze miejsca ceremonii ślubnej trzeba oczywiście pamiętać o kilku organizacyjnych kwestiach:

  • Długość pobytu,
  • Liczba zaproszonych gości,
  • Miejsce do zakwaterowania dla gości,
  • Koszty ubezpieczenia,
  • Opłaty urzędowe.

Dla przykładu zorganizowanie 8-godzinnego przyjęcia ślubnego na Malcie dla jednej osoby kształtuje się na poziomie 150-200 euro.

Nie mniej ważna jest także kwestia wyboru pory roku. Dla przykładu, planując organizowanie ceremonii ślubnej na Malcie najlepszy czas to okres między majem a październikiem. 

Jeżeli kwestie logistyczno-organizacyjne mamy już załatwione, to kolejnym krokiem będzie ustalenie daty ceremonii. Należy to robić z co najmniej rocznym wyprzedzeniem. Wynika to nie tylko z kwestii organizacji tego przedsięwzięcia. Nakładają się na to kwestie formalne, które mogą potrwać kilka dobrych miesięcy, ale również formuła samego ślubu.

Następnym elementem związanym z organizacją ceremonii ślubnej za granicą jest zadbanie o odpowiednie dokumenty. W Polsce najbardziej popularnymi formami ślubu są: konkordatowy oraz cywilny.

W przypadku par, które chcą ślubu cywilnego, muszą zadbać o następujące kwestie:

  • Złożenie w swoim Urzędzie Stanu Cywilnego wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego, iż zgodnie z prawem polskim mogą oni zawrzeć związek małżeński. Warto wiedzieć, że jest ono ważne przez 6 miesięcy od daty wydania.
  • Będąc jeszcze w kraju, warto skontaktować się z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, aby dowiedzieć się o wymagania, jakie należy spełnić, aby ślub był ważny w danym państwie. Natomiast będąc już w kraju, w którym ma dojść do ceremonii, należy zgłosić się do polskiego konsulatu (w przypadku Malty należy skierować się do Santy Venery, gdzie mieści się odpowiednia placówka dyplomatyczna Polski) i zgłosić chęć zamążpójścia – przynajmniej dwa miesiące przed planowaną datą ceremonii. 
  • Skontaktować się z lokalnym Urzędem Stanu Cywilnego (w przypadku Malty najlepiej to zrobić poprzez platformę Itendita), aby złożyć wniosek o publikację Obwieszczeń Ślubnych. Należy to zrobić co najmniej 3 miesiące przed datą ślubu.
  • Po ceremoni należy sprawdzić czy małżeństwo zostało zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego.
  • Po powrocie do kraju, para powinna zarejestrować swój związek w Urzędzie Stanu Cywilnego. Dlatego warto pamiętać, aby dokumenty, które mają trafić do urzędów, były wcześniej przetłumaczone (na angielski – w przypadku załatwienia formalności na Malcie; na polski – w przypadku załatwienia formalności w Polsce).

Wszelkie dokumenty, które uzyskamy w kraju, muszą być dostępne także w języku państwa, w którym ma odbyć się ślub – przetłumaczone wcześniej przez tłumacza przysięgłego. W przypadku Malty, tym językiem jest język angielski.

Z kolei w przypadku par, które zapragną ślubu konkordatowego za granicą, powinny one zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Czy kraj, w którym będą brali ślub, ma podpisany konkordat ze Stolicą Apostolską? Dla przykładu Malta jest w gronie krajów, które zawarły tego typu umowę ze Stolicą Apostolską.
  • Złożenie w swoim Urzędzie Stanu Cywilnego wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego, iż zgodnie z prawem polskim mogą oni zawrzeć związek małżeński.
  • Uzyskanie zgody od proboszcza z parafii panny młodej na zawarcie związku małżeńskiego poza rodzimą parafią.
  • Zanim jednak uzyska się tę zgodę, młodzi muszą odbyć: spotkania w poradni przedmałżeńskiej, spowiedzi, nauki w ramach kursu przedmałżeńskiego oraz zapowiedzi w parafiach państwa młodych i załatwić protokół przedślubny. Warto wiedzieć, że spowiedź przedślubna oraz zapowiedzi powinny mieć miejsce przed samą ceremonią. Dopiero wtedy proboszcz wydaje tzw. delegację. Dzięki niej zagraniczne świadectwo ślubu będzie również honorowane w Polsce.
  • Skontaktować się z polską placówką dyplomatyczną w kraju, w którym ma dojść do ślubu, o koordynat do księdza, który pełni tam służbę, aby udzielił ślubu.
  • Skontaktować się z lokalnym Urzędem Stanu Cywilnego (w przypadku Malty najlepiej to zrobić poprzez platformę Itendita), aby złożyć wniosek o publikację Obwieszczeń Ślubnych. Należy to zrobić co najmniej 3 miesiące przed datą ślubu.
  • Dziesięć dni przed datą ślubu para musi zebrać trzy dokumenty przygotowane przez lokalny Urząd Stanu Cywilnego, a następnie złożyć je u proboszcza parafii, w której odbędzie się ceremonia ślubna.
  • Para powinna pamiętać o tym, że proboszcz z zagranicznej parafii ma obowiązek przesłać dwie kopie świadectwa ślubu do parafii jednego z małżonków. Stamtąd jedna kopia powinna z kolei zostać odesłana do parafii drugiego małżonka.
  • Po powrocie do Polski, para musi jeszcze zarejestrować swój związek w Urzędzie Stanu Cywilnego. Dlatego warto pamiętać o tym, aby dokumenty, które mają trafić do urzędów, były wcześniej przetłumaczone (na angielski – w przypadku załatwienia formalności na Malcie; na polski – w przypadku załatwienia formalności w Polsce).

Podobnie jak to ma miejsce w przypadku ślubów cywilnych, osoby, które zdecydują się na ślub konkordatowy za granicą, muszą pamiętać, że wszelkie dokumenty uzyskane w kraju muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język państwa, w którym ma się odbyć ta ceremonia.

Formalności związane z organizacją ślubu za granicą, zajmują sporo czasu. A gdzie znaleźć czas na organizowanie samej uroczystości? Oczywiście można to starać się zrobić to na własną rękę. Trzeba jednak pamiętać, iż wszystko musi być dopięte na długo przed samą ceremonią.
Dlatego warto rozważyć zatrudnienie konsultanta ślubnego. Najlepiej w miejscu, gdzie ma odbyć się ceremonia. Oczywiście wyzwaniem będzie nawiązanie współpracy ze sprawdzonym wedding plannerem. Aby ułatwić młodym parom tę kwestię, Malta publikuje na specjalnej stronie internetowej listę sprawdzonych konsultantów ślubnych.