157 pytań, które warto zadać przed rezerwacją sali weselnej
Szukacie wymarzonej sali weselnej? Miejsce, w którym będziecie świętować ten wyjątkowy dzień powinno spełniać wszystkie Wasze oczekiwania. Sala na wesele to nie tylko lokalizacja i budynek, ale także atmosfera, stylistyka i smaki. Wybór nie może być przypadkowy! Na co zwrócić uwagę wybierając lokal weselny? O co pytać na sali weselnej przed podpisaniem umowy, czego nie przeoczyć w negocjacjach z managerem obiektu? Oto gotowa lista pytań, które musicie zadać przed rezerwacją i wynajmem sali weselnej!
Jakie są podstawowe zestawy menu w ofercie weselnej?
Jakie dania szczególnie polecacie, a z jakich potraw lepiej zrezygnować?
Czy oferujecie sezonowe menu weselne?
Ile ciepłych dań pojawi się na przyjęciu?
Ile przystawek zimnych pojawi się na stołach weselnych?
Czy oferujecie również bufety z bemarami?
W jakich godzinach będą serwowane dania gorące?
Czy menu można modyfikować?
Czy jest możliwa degustacji menu i ile ona kosztuje w przypadku X osób?
Czy Wasza kuchnia oferuje potrawy dla osób ze specjalną dietą, np. bezmięsną, bezglutenową, bez laktozy?
Czy oferujecie wiejski stół, candy bar lub inne bufety?
Czy można dostarczyć własne wyroby na stół wiejski, np. wędliny, nalewki itp.?
Jaką macie ofertę alkoholi?
Jaką macie ofertę napojów bezalkoholowych?
Jakie wino musujące serwujecie na powitanie?
W jakiej formie podawane będą napoje (karafki, dzbanki, oryginalne butelki)?
Jak serwowany będzie alkohol?
Jak będę podawane obiad główny i inne dania gorące?
Jak wyglądają potrawy? Czy są konkretnie przyozdabiane?
Jakie menu proponujecie na poprawiny?
Czy pozostałe jedzenie i picie będzie można zabrać?
Do kiedy najpóźniej należy wybrać menu?
Obsługa lokalu weselnego:
Ilu kelnerów będzie obsługiwało X gości?
Z ilu i jakich osób składa się kuchnia?
Jakie doświadczenie w organizacji wesel ma szef kuchni?
Czy w obiekcie jest osoba odpowiedzialna za organizację imprez, np. event manager czy wedding planner, który będzie nas wspierał w organizacji wesela?
Do kogo można się zgłaszać w razie pytań i potrzeby wsparcia w trakcie wesela?
Czy podczas trwania przyjęcia weselnego obecni są właściciele obiektu lub manager?
Czy będzie dostępna obsługa szatni?
Czy osoba do obsługi ekspresu lub barman są dodatkowo płatni?
Czy w trakcie trwania wesela jest dostępny serwis sprzątający?
Czy lokal zapewnia ochronę?
Organizacja ślubu i wesela:
Czy oferujecie kompleksową organizację wesela?
Do kiedy trzeba podać ostateczną liczbę gości?
Czy wesele może się odbyć w wewnętrznej sali, czy jest możliwość plenerowego przyjęcia, np. w namiocie, oranżerii, altanie?
O której w dniu wesela można wejść na salę, żeby rozpocząć przygotowania?
O której najwcześniej może się zacząć wesele?
Do której godziny trwa wesele?
W jakich godzinach mogą się odbyć poprawiny?
Kiedy należy dostarczyć własny alkohol?
Kiedy należy dostarczyć tort weselny i inne własne pozycje z menu?
W jakim miejscu znajduje się parkiet dla gości i ile osób pomieści?
Wystrój/oprawa wesela:
Jaki styl wesela można zaaranżować w Waszym obiekcie weselnym?
Czy proponujecie własne dekoracje weselne?
Czy możemy zobaczyć dotychczasowe realizacje weselne?
Czy nasz motyw przewodni będzie pasował do stylu Waszego obiektu i sali?
Jakie jest możliwe ustawienie stołów?
Czy dostępne są do wyboru stoły prostokątne lub okrągłe?
W którym miejscu może stanąć stół dla pary młodej?
Jakie krzesła, nakrycia stołów i zastawy proponujecie?
Jakie oświetlenie jest do dyspozycji na sali weselnej?
Czy lokal dysponuje profesjonalnym sprzętem do nagłośnienia?
Kiedy para młoda / zewnętrzny podwykonawca może wejść na salę, żeby móc ją udekorować?
Czy współpracujecie z kwiaciarniami i innymi podwykonawcami, którzy mogą zająć się dekoracją sali?
Czy poza główną salą weselną, oferujecie przystrojenie innych miejsc, np. strefy wypoczynkowej, kącika z księgą gości, altanki czy wejścia do lokalu?
Czy możecie wydrukować karty menu, tablicę z listą gości itp.?
Czy obsługa zajmie się rozstawieniem winietek, numerów stołów, księgi gości itp.?
Czy są jakieś obostrzenia, jeśli będziemy dekorować salę samodzielnie?
Dzieci na weselu:
Czy oferujecie atrakcje dla dzieci?
Czy obiekt dysponuje specjalnym kącikiem zabaw dla dzieci?
Czy na terenie obiektu znajduje się plac zabaw?
Czy oferujecie usługę opiekuna/animatora dla dzieci?
Udogodnienia lokalu i atrakcje weselne:
Czy lokal proponuje udogodnienia dla osób niepełnosprawnych?
Czy lokal proponuje udogodnienia dla rodziców z małymi dziećmi (np. przewijaki, krzesełka, miejsca dla matek karmiących)?
Czy sala posiada klimatyzację?
Czy obiekt ma własny parking i ile jest miejsc postojowych?
Gdzie goście będą mogli wypocząć poza główną salą weselną?
Gdzie znajdują się toalety dla gości?
Jak wyglądają toalety i jak będą wyposażone w czasie wesela?
Czy w lokalu jest szatnia?
Czy w lokalu znajduje się dodatkowe pomieszczenie organizacyjno-logistyczne, w którym swój sprzęt mogą przechować zewnętrzni usługodawcy lub sama para młoda?
Czy w lokalu jest dostępny sejf?
Czy obiekt posiada balkon/taras/patio, z którego będą mogli korzystać goście?
Czy wokół sali weselnej znajduje się park, ogród dostępny dla gości?
Czy w/przy obiekcie znajduje się osobne miejsce dla palaczy?
Czy oferujecie w cenie atrakcje dla gości?
Czy na terenie obiektu można zorganizować pokaz sztucznych ogni?
Noclegi dla gości weselnych i nowożeńców:
Ile pokoi jest dostępnych w Waszym obiekcie?
Do kiedy najpóźniej trzeba podać liczbę wynajmowanych pokoi?
Czy pokój dla nowożeńców wyróżnia się na tle innych pokoi?
Jak daleko od sali weselnej zlokalizowane są pokoje?
Ile trwa doba hotelowa (i w jakich godzinach)?
Czy w pokojach można zorganizować dostawkę lub łóżeczko dla dzieci?
Co zawiera się w cenie noclegu?
W jakich godzinach jest podawane śniadanie dla gości hotelowych?
Jeśli nie dysponujecie miejscami noclegowymi, czy możecie polecić hotel blisko Waszego lokalu?
Ślub cywilny:
Czy można u Was zorganizować ślub cywilny? Czy lokal spełnia wymogi urzędu stanu cywilnego?
Jaką salę możecie zaproponować do organizacji ślubu cywilnego?
Czy możecie zająć się dekoracją przestrzeni na ślub?
Czy istnieje możliwość organizacji ślubu cywilnego na zewnętrznym terenie obiektu, np. w ogrodzie?
Jakie dodatkowe opłaty są związane z przygotowaniem miejsca na ślub cywilny?
Usługodawcy weselni:
Czy możecie nam polecić firmy ślubne, z którymi współpracujecie?
Gdzie będzie odpowiednie miejsce dla zespołu / DJ-a?
Gdzie będzie można rozstawić fotobudkę, drink bar / inne atrakcje?
Gdzie znajdą się stoły dla usługodawców?
Czy istnieją jakieś obostrzenia dla fotografa i kamerzysty?
Czy w naszym imieniu może się z Wami kontaktować nasza konsultantka ślubna?
Sytuacje awaryjne na weselu:
Co jeśli w dniu ślubu pojawi się deszcz/śnieg, a w planach jest plener lub goście będą chcieli zaczerpnąć świeżego powietrza w trakcie przyjęcia?
Czy w przypadku wyjątkowo zimnego dnia w sezonie niegrzewczym, można uruchomić ogrzewanie?
Jakie środki bezpieczeństwa zapewniacie gościom np. w trakcie trwania zagrożenia epidemiologicznego?
Czy oferujecie tzw. weselne koszyki awaryjne w łazienkach?
Czy w przypadku czasowego braku / awarii prądu, dysponujecie awaryjnym źródłem zasilania?
Umowa z lokalem weselnym:
Kiedy podpisujemy umowę?
Czy możemy wspólnie przejść punkt po punkcie umowy i wyjaśnić sobie wszystkie umieszczone w niej zapisy?
Czy zapisy w umowie można renegocjować?
Czy zaliczka/zadatek są zwrotne / bezzwrotne?
Czy ceny zapisane w umowie mogą ulec zmianie, np. jeśli umowa zawierana jest 2 lata przed weselem, a w międzyczasie właściciel lokalu podniesie ceny?
Jakie są konsekwencje finansowe i prawne odstąpienia od podpisanej umowy?
Czy można po podpisaniu zmieniać zapisy w umowie, np. dotyczące zmiany terminu?
Jakie są możliwości przy anulacji lub przesunięciu terminu?
Czy w umowie jest zapis o sile wyższej i sytuacjach, w których zaistnieje niemożność wykonania umowy, np. przez epidemię?
Jak wygląda zapis w umowie dotyczący opłaty do ZAIKS-u?
Sala weselna Pałac Manowce
Lista pytań do sali weselnej – PDF
Gotową listę pytań możecie również pobrać w formie podręcznego pliku PDF, który możecie otworzyć na telefonie podczas spotkania lub wydrukować i wziąć ze sobą w formie papierowej. Gotowa lista pytań do sali weselnej – pobierz
Ważne pytania do managera sali weselnej, o których pary młode zapominają
– Na samym początku warto zwrócić wszystkim parom uwagę na fakt, że nie ma pytań nieodpowiednch lub nie na miejscu w tym temacie. To na podstawie odpowiedzi para młoda podejmuje decyzję o wyborze firm obsługujących to ważne wydarzenie. Nie znam osobiście przyszłych małżonków, którzy nie czują się przytłoczeni planowaniem tego dnia i ilością spraw, które trzeba ogarnąć. Bez odpowiedniej strategii i cennych rad, często zdarza się zapomnieć o istotnych kwestiach. Oczywiście możemy korzystać z usług konsultantów ślubnych, którzy są od tego, by nad wszystkim panować i o niczym nie zapomnieć, jednakże w przypadku samodzielnej organizacji musimy czuwać nad każdym szczegółem sami. Z naszego doświadczenia wynika, że pary młode skupiają swoją uwagę na wyżywieniu, sali, ubraniach i dekoracjach oraz muzyce, która towarzyszy zabawie. Zapominają jednak o doprecyzowaniu kwestii formalnych. Często sami nie zadają pytania o umowę, o to co się stanie jeżeli z różnych przyczyn para odwoła rezerwację, ile wynosi kaucja lub jak wyglądają poszczególne zapisy. Młodzi muszą rozumieć zasady współpracy i zapewnić swój komfort w każdej kwestii. Umowa z pewnością powinna być szczegółowa i profesjonalna, bo przecież doprecyzowanie praw i obowiązków stron służy także parze młodej. Ponadto powinniśmy zastanowić się, czy charakter imprezy, którą planują, będzie spójny z charakterem obiektu. Ich refleksja może mieć szerszy kontekst. Powinniśmy zastanowić się nie tylko nad tym, czy impreza będzie współgrać z lokalizacją, ale także z otoczeniem, z sąsiadami i z przyrodą.
– porad dla przyszłych par młodych udzieliła Joanna Sinkiewicz, manager Pałacu Manowce.
Wedding plannerka Aleksandra Woźniak podczas spotkania z managerem lokalu weselnego
Niewygodne pytania do właściciela sali weselnej:
Jaka jest odpowiedzialność lokalu w przypadku wystąpienia szkód w mieniu Pary Młodej/ Gości?
Jaka jest odpowiedzialność lokalu w sytuacji wypadku Pary Młodej lub Gościa wynikającego z niezabezpieczenia lokalu (np. brak oznaczeń o śliskich powierzchniach, brak poręczy, brak oświetlenia etc.)?
Czy lokal posiada ubezpieczenie OC?
Jakie są warunki umowy, gdy wystąpi pandemia, katastrofa naturalna, wojna, śmierć lub bankructwo lokalu etc.?
Czy w lokalu jest monitoring?
(Jeśli jest monitoring) Od której do której godziny działa monitoring i gdzie są przetrzymywane zgromadzone nagrania? (kwestia RODO)
Jak wygląda koszt wyżywienia załogi technicznej (fotografa, kamerzysty, wedding plannera etc.)?
Czy lokal posiada agregat prądotwórczy? I jeśli tak, to na jakich warunkach jest on użyczany Parze Młodej?
(Jeśli nie ma agregatu) Jak wygląda sytuacja zabezpieczenia imprezy w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych?
Czy w trakcie naszego przyjęcia będziemy jedynymi użytkownikami powierzchni? Czy może odbędą się równolegle jakieś inne przyjęcia? (Zdarza się, że w mniejszej części lokalu odbywają się np. komunie święte, urodziny – co wtedy? )
Czy lokal w czasie pandemii / po pandemii – wywiązuje się z wszystkich regulacji nałożonych przez sanepid? Jeśli nie, to kto ponosi odpowiedzialność gdy np. zjawi się kontrola inspektoratu sanitarnego?
Co dokładnie zawiera koszt talerzyka? Prośba o transparentne rozbicie wszystkich kosztów wchodzących w jego skład.
Czy można sypać kwiaty podczas ceremonii i jeśli tak, to jak wygląda sprawa sprzątania (czy leży po stronie lokalu czy pary młodej?) i czy jest to płatne?
Jakie atrakcje weselne są dozwolone, a jakie nie?
Czy w lokalu istnieje cisza nocna? (zdarza się to np. wtedy, kiedy lokal jest bardzo blisko zabudowy mieszkalnej)
Jaki jest maksymalny poziom decybeli muzyki w lokalu i na terenie przyległym?
– trudne pytania do managera sali weselnej przygotowała wedding plannerka Aleksandra Woźniak, właścicielka agencji ślubnej „Ślubu nie będzie”, która zwraca jeszcze uwagę na tzw. ukryte koszty, o których piszemy niżej. Konsultantka weselna tłumaczy, że właśnie te niewygodne pytania często zadaje przy wyborze sali weselnej i choć niektóre z nich wydają się kłopotliwe i brzmią pesymistycznie, przypomina o popularnym powiedzeniu, że umowy pisze się na złe, a nie dobre czasy. Ponadto dodaje: – Nie ma złych, głupich, trudnych pytań. Tu chodzi o wzajemne bezpieczeństwo i tylko dobre zakończenia!
O co pytać przed rezerwacją sali weselnej? 4 kwestie do ustalenia
Cena
Wynajem sali weselnej to jeden z większych wydatków, jaki czeka Młodą Parę – potwierdzają to nasze wyliczenia w artykule “Ile kosztuje wesele na 100 osób“. Ceny za tak zwany “talerzyk” rozpoczynają się od 150 zł, a górna granica zależy od wymagań i marzeń Młodej Pary. Do podstawowych kosztów dochodzą te dodatkowe spoza standardowej oferty lub “na specjalne życzenie klienta”. Nie można też przeoczyć tzw. ukrytych kosztów.
Logistyka, obsługa
Dobra organizacja i profesjonalna obsługa to połowa sukcesu. Wszystko musi być na swoim miejscu, a o dobrą zabawę gości powinien zadbać dobrze przygotowany i o odpowiedniej wielkości personel. Podczas rozmów z właścicielami czy managerem sali weselnej należy na te elementy zwrócić szczególną uwagę – często takie detale, jak parking, bliskość toalet czy rozmieszczenie stołów przeważają o komforcie gości.
Redakcja Wedding.pl radzi: Uzupełnij nasze bezpłatne zlecenie na salę weselną i odkryj najpiękniejsze miejsca w swojej okolicy!
Jedzenie
Menu weselne powinno spełniać smakowe oczekiwania pary młodej i wpisywać się w motyw przewodni wesela. Ponadto, jeżeli zależy nam na dobrej zabawie wszystkich gości, musi wpisywać się w gusta większości, ale również odpowiadać na ich potrzeby dietetyczne. Warto ustalić liczbę dań, z podziałem na zimne i ciepłe oraz zadbać o uzupełniające stacje, np. słodki stół, wiejski stół czy osobną stację z napojami.
Dekoracje
Na koniec przejdźmy do samego wyglądu sali weselnej. Każdy obiekt ma swój wyjściowy klimat, np. glamour, rustykalny czy industrialny. Jednak to, jaki ostatecznie osiągniecie efekt, zależy od Was i Waszych oczekiwań. Dopytajcie o możliwości dekoracyjne i czy na miejscu jest osoba odpowiedzialna za stylizację sali. A w międzyczasie poznajcie obecne trendy w dekoracjach ślubnych!
Wybór sali weselnej to jeden z pierwszych i najważniejszych kroków w organizacji tego wyjątkowego dnia. Eksperci zgadzają się, że nie ma niewłaściwych tematów do dyskusji oraz za dużo pytań, które można zadać przed rezerwacją i podpisaniem umowy. Im więcej kwestii wyjaśnimy i ustalimy na początku, tym mniejsze ryzyko rozczarowania i większa szansa na owocną współpracę. Trzymamy kciuki, żeby właśnie taka była!
Wszystkie najnowsze trendy ślubne dostarczymy wprost na Twoją skrzynkę
Cenimy Twoją prywatność
Klikając „Akceptuję i przechodzę do serwisu" zgadzasz się byśmy, używając plików cookies, mogli w jak najlepszy sposób dopasować funkcjonowanie naszej strony do Twoich preferencji. Pliki cookies służą między innymi do personalizacji reklam (Polityka Prywatności Googla). Konkretne rodzaje i zastosowanie plików cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Wybranie opcji „Odrzucam i wychodzę" spowoduje zablokowanie możliwości korzystania z naszego serwisu.
Strona została zablokowana ze względu na brak zgody na cookies, ale jeżeli chce zmienić wybór to odśwież stronę