Wedding.pl / Lovestory / Uroda i Zdrowie / Dieta ślubna / Dieta dla mężczyzn przed ciążą. ABC odżywiania przyszłego taty
Dieta ślubna

Dieta dla mężczyzn przed ciążą. ABC odżywiania przyszłego taty

23 grudnia 2019 —
Dieta dla mężczyzn przed ciążą

Medycyna od dawna potwierdza związek między sposobem odżywiania się a płodnością. Prawidłowa dieta zapewnia optymalną masę ciała, czyli pozwala uniknąć nadwagi, ale także niedowagi, gdzie obydwie sytuacje mogą niekorzystnie wpływać na płodność. Niektóre składniki z pokarmu mają w tym temacie szczególne znaczenie.

Przeczytajcie, jak powinno wyglądać odżywianie się przed ciążą,  ale uwaga tym razem nie dla kobiet (w osobnym artykule dowiedziecie się, jak powinna wyglądać dieta dla kobiet jako przyszłych mam), ale dla płci przeciwnej.

Jak powinna wyglądać dieta dla mężczyzn przed ciążą?

Dieta przed poczęciem powinna być po pierwsze urozmaicona, dobrze rozplanowana w ciągu dnia, złożona z odpowiednio dobranych składników, które spełniają swoje funkcje. Takiego rodzaju pokarm, który zapewnia dobry stan zdrowia, a tym samym właściwe funkcjonowanie narządów rozrodczych jest niezbędny, aby sprawnie i zdrowo zajść w ciążę. Oprócz odpowiednich nawyków, istotne jest jaki rodzaj produktów znajdzie się codziennie w menu przyszłych rodziców, a co ważne w tym przypadku – zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jakie to składniki?

Może Cię zainteresować: Afrodyzjaki. Dieta dla nowożeńców i nie tylko

dieta dla mężczyzny przed ciążą - co jeść

Produkty sprzyjające płodności

Sposób żywienia osób planujących powiększenie rodziny, niezależnie od płci, powinna być na tyle urozmaicona, aby składała się z owoców, warzyw, produktów zbożowych z pełnego przemiału, ryb morskich, ziaren, nasion i wysokiej jakości olejów roślinnych. Jeśli chodzi o produkty surowe, najlepiej, aby były sezonowe, zawsze świeże i odpowiednio przechowywane. Warto pamiętać o spożywaniu ich w miarę możliwości ze skórkami. Co niezwykle istotne i bardziej szczegółowe, dzienna racja pokarmowa powinna dostarczać odpowiedniej ilości cynku, który można czerpać z wysokiej jakości mięsa, selenu – z orzechów brazylijskich, magnezu – wszelkich kasz, kwasu foliowego – z warzyw kapustnych, a także witaminy C, która można łatwo pozyskać z aronii, dzikiej róży, kiszonek oraz kwasów Omega-3 i Omega-6 – z ryb morskich, orzechów i nasion. Warto tutaj dodać, że niski poziom cynku i selenu wiąże się ze zmniejszeniem ilości i ruchliwości plemników w nasieniu, zatem panowie starający się o dziecko, powinni więc dodać do swojego codziennego menu produkty bogate w te składniki mineralne.  Jakie składniki są równie potrzebne?

Witamina E – witamina płodności

Niedobór witaminy E zmniejsza wydzielanie hormonu gonadotropowego, co może przyczyniać się do zaburzenia w rozwoju plemników u mężczyzn, a u kobiet może prowadzić do zaburzeń w przebiegu ciąży, poronień, a także obumierania płodu. Ze względu na zagrożenia wynikające z jej niedoboru, witamina E zyskała szczytne miano „witaminy płodności”. Gdzie jej szukać? Godne polecenia źródła to: oleje roślinne (zwłaszcza słonecznikowy), maliny, nasiona słonecznika, zarodki pszenicy, orzechy laskowe, migdały, warzywa liściaste (szczególnie jarmuż czy szpinak), oregano suszone czy też natka pietruszki.

dieta na płodność - witamina E

Czego unikać w diecie przed ciążą?

Ważne nie tylko to, co należy jeść i jakich prawidłowych zasad przestrzegać, aby zdrowo i sprawnie począć potomka. Istnieje szereg produktów, a także dodatków, których bezwzględnie należy unikać w tym czasie. Zalicza się do nich tłuszcze „trans”, obecne w tłustym mięsie, pieczywie cukierniczym, wafelkach, ciastkach – ze względu na zastosowanie do ich wyrobu utwardzonych tłuszczów roślinnych. Drugim składnikiem są węglowodany proste, czyli takie, które szybko podnoszą stężenie glukozy we krwi i w rezultacie szybko obniżają. Takie zjawisko powoduje duże wahania stężenia insuliny we krwi, co może w dłuższym czasie prowadzić do zaburzeń gospodarki hormonalnej. Zaleca się zatem ograniczenie spożycia cukru, słodyczy, słodkich napojów i białego pieczywa. W tym punkcie trzeba mieć na uwadze także dobre źródła węglowodanów prostych: świeże owoce czy owoce suszone, będące tutaj dobrym wyborem. Kolejne składniki, które koniecznie trzeba diametralnie ograniczyć w spożyciu, to każdy rodzaj alkoholu i używek: papierosów, a także mocnej czarnej herbaty.

Zalecenia dodatkowe dla przyszłego taty

Oprócz rekomendacji żywieniowych, warto zwrócić uwagę na codzienny tryb, w którym długi, nieprzerwany sen i regeneracja będzie mieć bardzo duże znaczenie, a także umiarkowana i regularna aktywność fizyczna. W całokształt dbałości o zdrowie wpisują się właśnie wspomniane czynniki, nie tylko żywienie, i, co przypominam, dotyczy to obojga przyszłych rodziców.

dieta dla męskiej płodności

 

Podstawy diety dla skóry zostały opracowane przez dietetyk Milenę Nosek, ekspertkę Wedding.pl:

dietetyk Milena Nosek, ekspertka Wedding.pl

mgr Milena Nosek – absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dietetyk kliniczny, dietetyk Polskiego Baletu Narodowego, wykładowca Wyższej Szkoły Rehabilitacji w Warszawie. Entuzjastka podróży, teatru i tańca. Admiratorka kuchni śródziemnomorskiej.

 

fot. Shutterstock

Redakcja Wedding.pl
Napisane przez

Redakcja Wedding.pl

redakcja@wedding.pl

Redakcja Wedding.pl, największego serwisu ślubnego w Polsce, to zespół doświadczonych dziennikarzy i ekspertów z branży ślubno-weselnej. Codziennie spod naszego pióra wychodzi nowa dawka artykułów. Inspirujemy Pary Młode, odpowiadamy na pytania i potrzeby, wspieramy radą na każdym etapie organizacji najważniejszego dnia w Waszym życiu!